Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, że od połowy grudnia 2024 r. podróżni będą mieli dostęp do 505 połączeń kolejowych, w tym 34 sezonowych. Czas podróży skróci się na wielu popularnych trasach, takich jak z Warszawy do Szczecina czy Białegostoku. Pociągi Pendolino będą kursować w nowych trasach, a w rozkładzie pojawią się dodatkowe połączenia z Przemyśla, Poznania, Lublina i Białegostoku. Nowe połączenia zagraniczne do Czech i Berlina również zostaną uruchomione.
Rozkład jazdy wejdzie w życie 15 grudnia, a szczegóły nowych połączeń zostaną omówione na konferencji prasowej, na której wystąpią minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceministrowie Arkadiusz Marchewka i Piotr Malepszak.
W nowym rozkładzie jazdy na sezon 2024/2025 podróżni będą mieli do wyboru aż 51 nowych połączeń w porównaniu z poprzednim rokiem, co daje ogólną liczbę 505 tras: 471 całorocznych i 34 sezonowych. Na najbardziej popularnych trasach pociągi będą kursować regularnie: co godzinę pomiędzy Wrocławiem a Krakowem, co najmniej co dwie godziny z Poznania do Krakowa oraz co dwie godziny pomiędzy Gdynią a Wrocławiem. Siatka połączeń na najczęściej uczęszczanych trasach pozostanie atrakcyjna, a pociągi z Warszawy będą kursować do Krakowa i Trójmiasta średnio co godzinę.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak ogłosił, że firma PKP Intercity oferuje podróżnym rekordowe czasy przejazdów, a rozkład jazdy staje się bardziej przewidywalny i korzystniejszy dla pasażera. Ponadto, inwestują w infrastrukturę i tabor, ogłaszając przetarg na zakup 42 piętrowych pociągów za prawie 10 mld zł, co stanowi pierwsze takie pojazdy w historii PKP Intercity. Działania te mają na celu zwiększenie dostępności transportu kolejowego dla Polaków.
Nowe, rekordowe czasy przejazdów pociągów PKP Intercity
Od grudnia podróżni będą mogli dotrzeć szybciej do wielu miast Polski. Wprowadzenie atrakcyjnych czasów przejazdu obejmie trasy z i na południe kraju, skracając podróże między Krakowem a Zakopanem, Krakowem a Zamościem oraz Wrocławiem a Gdańskiem.
Ważne jest, że połączenia kolejowe są efektywne, a nasze działania w zakresie poprawy dostępności transportu kolejowego mają przynosić realne korzyści pasażerom. Cykliczny rozkład jazdy jest dowodem na nasze zaangażowanie w poprawę jakości transportu kolejowego – stawiamy na efektywność i zadowolenie użytkowników.
Pendolino w Szczecinie i Poznaniu będzie teraz częścią rozszerzonej siatki połączeń pociągów EIP. Od połowy grudnia, składy będą kursować ze Szczecina przez Poznań do Warszawy, skracając czas podróży do 4 godzin i 18 minut. Oprócz postoju w Poznaniu, pociąg zatrzyma się także w Krzyżu, umożliwiając pasażerom przesiadkę w kierunku Gorzowa.
W naszym planie skupiamy się na poprawie połączeń między miastami oddalonymi od stolicy, takich jak Szczecin i Warszawa. Dotychczasowe połączenia kolejowe były bardzo nieatrakcyjne, często trwając nawet 7 godzin. Naszym celem jest skrócenie czasu podróży, poprawa komfortu i zwiększenie częstotliwości pociągów – powiedział wiceminister Arkadiusz Marchewka.
Nowe połączenia międzynarodowe do Czech
W rozkładzie jazdy pojawią się cztery nowe połączenia do Czech. Pociągi IC Baltic Express będą zatrzymywać się nie tylko w największych polskich miastach, ale także w mniejszych ośrodkach, m.in w Tczewie, Inowrocławiu, Gnieźnie, Lesznie i Kłodzku. Składy PKP Intercity po raz pierwszy zatrzymają się na stacjach: Bystrzyca Kłodzka i Międzylesie. Po stronie czeskiej w drodze do Pragi będziemy mogli wysiąść i wsiąść m.in. w Pardubicach. Połączenia będą realizowane w różnych godzinach w ciągu dnia i nocy.
W ofercie międzynarodowej pojawi się kolejna para pociągów IC Galicja, która będzie kursować z Przemyśla przez Kraków do Berlina. Będzie to trzecia para połączeń na tej trasie, co umożliwi ruch pociągów co 4 godziny z Krakowa, Katowic i Wrocławia do stolicy Niemiec.
Nowe połączenia krajowe
W najnowszym rozkładzie jazdy pojawią się atrakcyjne trasy, takie jak EIC Ślęża z Warszawy do Wrocławia, który będzie miał rekordowy czas przejazdu wynoszący 3 godziny i 33 minuty. Poza tym podróżni będą mieć do dyspozycji pociągi IC Konopnicka i IC Śnieżka, które będą kursować codziennie, a także IC Beskidy, który będzie dostępny w weekendy na trasie Warszawa Wschodnia – Wisła Uzdrowisko, zatrzymując się również na nowej stacji Zator Park Rozrywki w województwie małopolskim. To tylko część z nowych propozycji.
Nasze podróże są teraz jeszcze wygodniejsze
Na sezon 2024/2025 planujemy zmniejszyć liczbę pociągów kategorii TLK na rzecz nowych i zmodernizowanych wagonów oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) obsługujących składy kategorii IC.
Nowe połączenia będą obsługiwane przez pociągi z kategorii IC, zapewniając pasażerom komfortowe warunki podróży, takie jak klimatyzacja, gniazdka elektryczne i urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej. Dodatkowo pociągi wyposażone są w automatyczne drzwi i zapewniają udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, podróżujących z małymi dziećmi oraz pasażerów ze sprzętem sportowym.
Nowoczesna infrastruktura kolejowa – poprawa jakości podróży
PKP Polskie Linie Kolejowe SA kontynuują szeroko zakrojone prace inwestycyjne, które mają na celu usprawnienie i przyspieszenie podróży pociągami.
Modernizacja katowickiego węzła kolejowego obejmuje główną stację oraz kilka linii kolejowych, co może wpłynąć na organizację trasy pociągów i czas podróży. Aktualne informacje można znaleźć na stronie inwestycji slaskienatorach.pl oraz u przewoźników.
Planowane są dalsze prace modernizacyjne na liniach kolejowych w miastach takich jak Ełk, Słupsk, Poznań oraz województwa świętokrzyskiego i małopolskiego.
PKP Intercity ogłosiło pierwszy w swojej historii przetarg na zakup 42 piętrowych pociągów elektrycznych do obsługi połączeń krajowych, z opcją na zakup kolejnych 30 pociągów. To największe zamówienie w historii przewoźnika o łącznej wartości około 9,9 mld zł brutto w opcji podstawowej (16,9 mld zł z opcją na dodatkowe 30 pojazdów). Nowe pociągi będą obsługiwać popularne trasy, takie jak Warszawa-Gdańsk, Łódź, Olsztyn, Wrocław, Kraków, Białystok i Terespol, i będą przystosowane do podróży dalekobieżnych, mogąc pomieścić minimum 500 pasażerów.
W ramach planów modernizacyjnych, PKP Intercity zamierza kontynuować prace na innych liniach kolejowych, m.in. w Ełku, Słupsku, Poznaniu oraz województwach świętokrzyskim i małopolskim.
W piętrowym pociągu pasażerowie znajdą wygodne fotele z indywidualnymi stolikami i oświetleniem, WiFi, klimatyzację oraz system informacji pasażerskiej na tablicach świetlnych. Dodatkowo, będą mogli skorzystać z systemu wykrywania pożaru, monitoring wizyjny, przestrzeni dla dzieci, maszyn vendingowych, miejsca na rowery oraz duże bagaże.
PKP Intercity planuje przeprowadzenie przetargu na zakup pociągów dużych prędkości, które będą poruszać się z minimalną prędkością 250 km/h.
UWAGA: Komunikaty publikowane w serwisie PAP nie są poddawane żadnym zmianom przez PAP SA i są publikowane w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za treść komunikatu zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl